Revolve NTNU – Fra underdogs til pole position

Siden 2010 har Revolve NTNU gått fra å være et ungt og uerfarent team – til et lag i verdensklasse!
En av Norges mest imponerende studentorganisasjoner, NTNU Revolve, har siden 2010 designet og utviklet en elektrisk racerbil fra bunnen av.
Teamet består av 70 studenter fra over 20 ulike fag – og konkurrerer i Formula Student, mot noen av verdens beste tekniske universiteter.
FORMULA STUDENT
Formula Student er en internasjonal ingeniørkonkurranse hvor studentteam fra universiteter over hele verden designer, bygger og tester en énseters racerbil innenfor et gitt budsjett.
Konkurransen har både statiske øvelser som vurderer forretningsplan og design, og dynamiske øvelser hvor bilens ytelse testes på en bane.
Formula Student utfordrer til utmerkelse på både teoretiske og praktiske aspekter ved ingeniør- og forretningsledelse – og bilen må kjøre både manuelt og autonomt.
ET TEAM I VERDENSKLASSE
Formula Student 2025-sesongen er nå over for Revolve, og i sommer har årets racerbil, VEGA, vært ute i Europa og hentet hjem mange flotte trofeer i Østerrike, Tsjekkia og Tyskland.
I fjor vant Revolve sin første sammenlagte seier i Nederland.
I år vant de sin første sammenlagte seier i den autonome delen av konkurransen (førerløs) i Tsjekkia, og kom på 3. plass sammenlagt med fører i samme konkurranse.
Totalt sett kan Relvolve se tilbake på hele 17 pallplasser fra de tre konkurransene.

E³.series
CCS og Zuken E³.series har fått være med å sponse teamet med E³.series lisenser, noe som i følge Ruben Flatås (Electrical System Engineer, Revolve NTNU) har vært svært viktig for progresjonen til Revolves to siste biler.
«Vi bygde videre på konseptet fra året før, med E³.formboard og montering av ledningsnettet utenfor bilen. Med erfaringen fra 2024 ble bilen bygget på rekordfart i 2025, og bilen kjørte allerede i slutten av april – en måned tidligere enn noen gang før. Dette er mye takket være at vi hadde E³ som verktøy.»

Ledningsnettproduksjon har alltid vært den store flaskehalsen og tidligere krevd 4–6 uker per bil.
Med hjelp av E³.series produseres nå ledningsnettet utenfor bil, og legges inn i bilen på bare noen minutter når bilen er tilbake fra produksjon i Kongsberg. Man trenger ikke lenger fysisk tilgang til bilen for å være sikker på at ledningsnettet vil passe.
Les mer om Revolve NTNU: www.revolve.no